Aeroelastic stability of a sandwich shell supported by annular ribs and a cylinder

Мұқаба

Дәйексөз келтіру

Толық мәтін

Ашық рұқсат Ашық рұқсат
Рұқсат жабық Рұқсат берілді
Рұқсат жабық Тек жазылушылар үшін

Аннотация

In connection with the promising use of sandwich shells in the designs of modern technology and primarily in aircraft, the methodology of building models for studying the aeroelastic stability of sandwich shells reinforced with annular ribs and an internal hollow cylinder is considered. Equations are obtained and the main stages of solving the problem using the proposed set of methods are considered. Dependencies were constructed with the help of which the influence of the thickness of the reinforcing cylinder, the number of annular ribs and the length of the shell on the critical speed of flow was studied. The considered methodology makes it possible to construct an initial approximation model for studying the aeroelastic stability of reinforced sandwich shells.

Толық мәтін

Рұқсат жабық

Авторлар туралы

V. Bakulin

Institute of Applied Mechanics, Russian Academy of Sciences

Хат алмасуға жауапты Автор.
Email: vbak@yandex.ru
Ресей, Moscow

A. Nedbai

Corporation “Moscow Institute of Thermal Engineering”

Email: vbak@yandex.ru
Ресей, Moscow

Әдебиет тізімі

  1. Bakulin V.N. Layer-by-Layer Study of the Stress and Strain State of Sаndwich Conical Aircraft Compartments with Rectangular Cutouts // Russian Aeronautics. 2022. V. 65. No. 4. P. 668–676.
  2. Паймушин В.Н. Теория среднего изгиба подкрепленных на контуре трехслойных оболочек с трансверсально-мягким заполнителем // Механика композитных материалов. 2017. Т. 53. № 1. С. 3–26.
  3. Бакулин В.Н. Трехмерная оболочечная модель для послойного исследования напряженно-деформированного состояния трехслойных нерегулярных конических оболочек // Доклады РАН. Физика, технические науки. 2023. T. 512. № 1. С. 51–57.
  4. Бакулин В.Н. Влияние размеров прямоугольных в плане вырезов и модуля упругости подкрепляющих закладных элементов на напряженно-деформированное состояние трехслойных отсеков // Известия вузов. Авиационная техника. 2023. № 2. С. 11–21.
  5. Бакулин В.Н. Блочная конечно-элементная модель для послойного анализа напряженно-деформированного состояния трехслойных оболочек с нерегулярной структурой // Изв. РАН. МТТ. 2018. № 4. С. 66–73.
  6. Корбут Б.А., Нагорный Ю.И. Об устойчивости в потоке газа цилиндрической оболочки, содержащей упругий заполнитель // Динамика и прочность машин. Респ. межвед. темат. научн.-техн. сб., 1972. Вып. 15. С. 70–75.
  7. Bakulin V.N., Konopel`chev M.A. and Nedbai A.Ya. Panel flutter of a variable-thickness composite shell // Mechanics of Composite Materials. 2020. V. 56. No. 5 P. 1–14.
  8. Bakulin V.N., Konopelchev M.A. and Nedbai A.Ya. Flutter of a Laminated Cantilever Cylindrical Shell with a Ring-Stiffened Edge // Russian Aeronautics. 2018. V. 61. № 4. P. 517–523.
  9. Алтазин С.Д., Кийко И.А. Флаттер пластин и оболочек. М.: Наука, 2006. 247 с.
  10. Ильюшин А.А. Закон плоских сечений в аэродинамике больших скоростей // ПММ. 1956. Т. 20. № 6. С. 733–755.
  11. Болотин В.В. Неконсервативные задачи теории упругой устойчивости. М.: Физматлит, 1961. 339 с.
  12. Огибалов П.М., Колтунов М.А. Оболочки и пластины. М.: Изд-во МГУ, 1971.
  13. Тимошенко С.П. Колебания в инженерном деле. М.: Наука, 1967.
  14. Демидович Б.П., Марон И.А. Основы вычислительной математики. М.: Наука, 1966.
  15. Четаев Н.Г. Устойчивость движения. М.: Физматлит, 1965. 208 с.

Қосымша файлдар

Қосымша файлдар
Әрекет
1. JATS XML
2. Fig. 1. Dependence of the critical Mach number (M) on the thickness of the cylinder arch ( ).

Жүктеу (90KB)
3. Fig. 2. Dependence of the critical Mach number on the shell length.

Жүктеу (107KB)

Ескертпе

Presented by Academician of the RAS A.M. Lipanov


© Russian Academy of Sciences, 2024