Aeroelastic stability of a sandwich shell supported by annular ribs and a cylinder

Cover Page

Cite item

Full Text

Open Access Open Access
Restricted Access Access granted
Restricted Access Subscription Access

Abstract

In connection with the promising use of sandwich shells in the designs of modern technology and primarily in aircraft, the methodology of building models for studying the aeroelastic stability of sandwich shells reinforced with annular ribs and an internal hollow cylinder is considered. Equations are obtained and the main stages of solving the problem using the proposed set of methods are considered. Dependencies were constructed with the help of which the influence of the thickness of the reinforcing cylinder, the number of annular ribs and the length of the shell on the critical speed of flow was studied. The considered methodology makes it possible to construct an initial approximation model for studying the aeroelastic stability of reinforced sandwich shells.

Full Text

Restricted Access

About the authors

V. N. Bakulin

Institute of Applied Mechanics, Russian Academy of Sciences

Author for correspondence.
Email: vbak@yandex.ru
Russian Federation, Moscow

A. Ya. Nedbai

Corporation “Moscow Institute of Thermal Engineering”

Email: vbak@yandex.ru
Russian Federation, Moscow

References

  1. Bakulin V.N. Layer-by-Layer Study of the Stress and Strain State of Sаndwich Conical Aircraft Compartments with Rectangular Cutouts // Russian Aeronautics. 2022. V. 65. No. 4. P. 668–676.
  2. Паймушин В.Н. Теория среднего изгиба подкрепленных на контуре трехслойных оболочек с трансверсально-мягким заполнителем // Механика композитных материалов. 2017. Т. 53. № 1. С. 3–26.
  3. Бакулин В.Н. Трехмерная оболочечная модель для послойного исследования напряженно-деформированного состояния трехслойных нерегулярных конических оболочек // Доклады РАН. Физика, технические науки. 2023. T. 512. № 1. С. 51–57.
  4. Бакулин В.Н. Влияние размеров прямоугольных в плане вырезов и модуля упругости подкрепляющих закладных элементов на напряженно-деформированное состояние трехслойных отсеков // Известия вузов. Авиационная техника. 2023. № 2. С. 11–21.
  5. Бакулин В.Н. Блочная конечно-элементная модель для послойного анализа напряженно-деформированного состояния трехслойных оболочек с нерегулярной структурой // Изв. РАН. МТТ. 2018. № 4. С. 66–73.
  6. Корбут Б.А., Нагорный Ю.И. Об устойчивости в потоке газа цилиндрической оболочки, содержащей упругий заполнитель // Динамика и прочность машин. Респ. межвед. темат. научн.-техн. сб., 1972. Вып. 15. С. 70–75.
  7. Bakulin V.N., Konopel`chev M.A. and Nedbai A.Ya. Panel flutter of a variable-thickness composite shell // Mechanics of Composite Materials. 2020. V. 56. No. 5 P. 1–14.
  8. Bakulin V.N., Konopelchev M.A. and Nedbai A.Ya. Flutter of a Laminated Cantilever Cylindrical Shell with a Ring-Stiffened Edge // Russian Aeronautics. 2018. V. 61. № 4. P. 517–523.
  9. Алтазин С.Д., Кийко И.А. Флаттер пластин и оболочек. М.: Наука, 2006. 247 с.
  10. Ильюшин А.А. Закон плоских сечений в аэродинамике больших скоростей // ПММ. 1956. Т. 20. № 6. С. 733–755.
  11. Болотин В.В. Неконсервативные задачи теории упругой устойчивости. М.: Физматлит, 1961. 339 с.
  12. Огибалов П.М., Колтунов М.А. Оболочки и пластины. М.: Изд-во МГУ, 1971.
  13. Тимошенко С.П. Колебания в инженерном деле. М.: Наука, 1967.
  14. Демидович Б.П., Марон И.А. Основы вычислительной математики. М.: Наука, 1966.
  15. Четаев Н.Г. Устойчивость движения. М.: Физматлит, 1965. 208 с.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML
2. Fig. 1. Dependence of the critical Mach number (M) on the thickness of the cylinder arch ( ).

Download (90KB)
3. Fig. 2. Dependence of the critical Mach number on the shell length.

Download (107KB)

Note

Presented by Academician of the RAS A.M. Lipanov


Copyright (c) 2024 Russian Academy of Sciences